Nieuwe Update - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Nieuwe Update - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Nieuwe Update

Blijf op de hoogte en volg Moniek

27 September 2014 | Zweden, Linköping

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslagje heb getypt, dus tijd voor een kleine update!

Zoals ik jullie al had verteld begon 15 september mijn Zweedse taalcursus. Ik heb nu t/m december elke maandag van 3 tot 6 uur les. De eerste les waren we vooral bezig met de uitspraak. Door de ä, ö en å was het toch aardig lastig! Gelukkig oefenen we veel in de les door het heel vaak hardop te herhalen, waardoor we het vrij snel onder de knie hadden. Vorige week hadden we onze eerste assignment waar we onszelf moesten kunnen voorstellen en vragen kunnen stellen aan anderen. Dit stelde uiteindelijk niks voor, we werden in groepjes van 4 ingedeeld waarbij we elkaar dus vragen moesten stellen en de docent liep een beetje rond, that's it. Had iedereen zich daar nou zo druk om gemaakt? Verder lijkt het Zweeds in veel opzichten op het Nederlands waardoor ik vaak de betekenis van woorden kan raden en de uitspraak voor mij iets soepeler gaat dan bij iemand uit bijvoorbeeld Azië. Een les zat ik naast iemand uit Ierland en iemand uit Kenia en die vroegen constant aan mij hoe ze bepaalde dingen moesten uitspreken, alsof ik de expert was haha. Het goede aan de lessen is dat we heel veel oefenen, het nadeel is dat je het na 2 uur wel zat bent om elke keer dialoogjes na te praten.

Afgelopen weekend was de Helsinki-Stockholm trip, dit was erg leuk! vrijdag met de bus naar Stockholm en vervolgens op de boot. We vertrokken om 5 uur dus we konden nog heerlijk op het dek van de zon genieten en van alle kleine eilandjes rondom Stockholm. 's avonds was er van alles te doen op de boot zoals karaoke en later dansmuziek, dus de avond ging vrij snel voorbij. De volgende ochtend kwamen we aan in Helsinki. We hadden het niet beter kunnen treffen met het weer! Helsinki was groter dan ik verwachtte, we hebben 2 grote kerken bezocht waarvan er een vol hing met goud en decoraties (Uspenski Orthodox Cathedral), terijl de andere compleet wit en heel egaal was met weinig frutsels wat zorgde voor intense rust als je binnen was (Helsinki Cathedral). Daarna gingen we naar het eiland Suomenlinna erg mooi! Er was een mooi oud fort, maar ook een mooi uitzicht en doordat de zon zo lekker scheen was het heerlijk om er rond te lopen. Ik zou daar in de zomer echt een hele dag kunnen verblijven, helaas hadden we nu maar 1 uurtje te tijd. Om 5 uur moesten we alweer op de boot zijn en was het een soort herhaling van de avond daarvoor. Zondag was het tijd voor Stockholm, the place to be. Ik was er twee jaar geleden nog met mijn ouders en mijn zus, dus alle herinneringen kwamen weer naar boven en ik herkende ineens veel meer dan ik van te voren dacht. We hebben erg veel gelopen die dag omdat we veel wilden zien in een korte tijd, dus ik was helemaal gesloopt toen ik weer thuis was. Maar het was het allemaal waard, want het was een topweekend, heel gezellig met de groep en erg veel gezien :)

Verder gaat het leven met een kamergenoot ook goed. Ze komt uit India en is erg lief. Ze blijft me verbazen met verhalen over hoe het er in India aan toe gaat en het is eigenlijk best cool om samen met iemand te wonen die uit een totaal ander deel van de wereld komt. Ook laat ze me veel indisch eten proeven, maar dan met wat minder kruiden aangezien ze er al gauw achterkwam dat ik niet veel gewend ben qua pittig eten. Toch mis ik mijn kamertje in Enschede wel die ik lekker voor mezelf had.

Ook begin ik mijn vrienden in Nederland en vooral mijn vriend al aardig te missen zo na 1,5 maand. Gelukkig staan er veel bezoekjes op de planning. Volgend weekend komen mijn ouders hierheen, eind Oktober komt Mike op bezoek en begin November heb ik samen met Nina een weekendje in Stockholm afgesproken. Weer genoeg dingen om naar uit te kijken!

Ses senare!
(see you later)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 7361

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: