3 maandjes alweer! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu 3 maandjes alweer! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

3 maandjes alweer!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

14 November 2014 | Zweden, Linköping

Vandaag is het alweer 3 maandjes geleden dat ik met mijn koffertje aankwam in Linköping. Nog steeds gaat de tijd snel, maar ik merk wel dat ik hier al een hele tijd zit. Ik ben helemaal gewend aan de omgeving en het Zweedse leven. Het is inmiddels al november en de winter komt eraan, sommige dagen zijn al lekker koud! We hebben zelfs al 1 dag sneeuw gehad, dat was een leuke verassing en mijn nieuwspagina op Facebook was overladen met foto's van de sneeuw hier. Het wordt hier rond half 4 al donker, dat is wel even wennen. Je hebt dan namelijk gelijk het idee dat het avond begint te worden en je lekker naar huis kan gaan en eten klaar kan gaan maken. Maar nee, de dag is dan nog lang niet om.
In mijn vorige blog heb ik niet zoveel over mijn belevenissen verteld, dus hier een paar highlights van de maand oktober en begin november:

*ouders op bezoek
Begin oktober kwamen mijn ouders mij opzoeken. Zij komen graag naar Scandinavië, dus het was alleen een kwestie van een datum vinden, langskomen zouden ze sowieso. Het was erg leuk om ze de omgeving te laten zien en met de huurauto hebben we lekker rond kunnen touren. Hierdoor heb ik ook veel nieuwe plekjes kunnen zien en bezoeken. Ik vond het leuk om ze alles te vertellen wat ik al allemaal heb geleerd hier over Zweden en het waren gezellige dagen.

*Tripje naar Göteborg
Samen met Marit en Marin (ook Nederlands) ben ik een weekendje naar Göteborg geweest. Het is na Stockholm de grootse stad van Zweden dus we waren erg benieuwd. Het was 4 uur reizen met de bus, maar het was het zeker waard. Het centrum was groot, maar overzichtelijk en er hing een goede sfeer. Er was een heel leuk gebiedje met schattige winkeltjes en veel koffieplekjes. We zijn ook nog met de boot naar een eiland gegaan wat compleet uitgestorven was, maar erg mooi om rond te lopen. Helaas was het weer toen niet geweldig, maar dat hield ons niet tegen. Veel gezien en gedaan en het was een heerlijke afleiding van al het studiewerk van die week. Erg veel gelachen dat weekend :)

*Alle studiepunten
oktober was een drukke maand qua studie. Ik sloot twee vakken op hetzelfde moment af en moest veel verslagen inleveren. De opluchting kwam vorige week, ik heb alles gehaald! Nu dus 16 studiepunten binnen (van de 33), mooi op de helft.

*Bezoek van Mike
Eind oktober kwam Mike (mijn vriend) langs, hier had ik echt lang naar uitgekeken. We hadden een mooi filmmomentje op het station toen hij aankwam en het voelde gelijk weer vertrouwd aan. Ik heb hem ook alle mooie plekjes van Linköping (en Norrköping) laten zien en als verassing gingen we naar een ijshockeywedstrijd. We hadden een goede wedstrijd uitgekozen, want het was razend spannend! en erg indrukwekkend. De tijd ging natuurlijk weer veel te snel, maar het was super om weer eventjes samen te zijn :)

*Stockholm met Nina
Het bezoek bleef maar komen, want direct het weekend daarna vloog Nina (vriendin uit Enschede) naar Zweden. Dit maal in Stockholm! Dit werd voor mij inmiddels de derde keer, dus ik had al een paar leuke plekjes bedacht om heen te gaan. We hadden veel bij te kletsen na zo'n lange tijd en hebben ook veel van Stockholm kunnen zien en ervaren.

Volgende week komt Janneke (mijn zus hierheen), waar ik echt mega zin in heb! we dachten eerst dat het niet zou lukken om hierheen te komen vanuit haar plekje in Noorwegen, maar we kwamen erachter dat er een trein gaat tussen Oslo en Linköping die er (maar) 6 uur over doet. Dus vorige week toch maar besloten om wel een tripje hierheen te plannen.
De kerstmissfeer komt hier in Linköping ook al langzaam naar boven. In de supermarkten liggen al veel kerstproducten en over 2 weken is er een kerstmarkt in Gamla Linköping (het oude gedeelte). Dit lijkt me heel gaaf, met allemaal lampjes en de geweldig mooie huisjes die daar staan.
ennnn begin december ga ik naar Lapland! naar de sneeuw, kou, iglo's, Sami families, hondensleeën en (hopelijk) het noorderlicht.

Er staat dus nog veel op de planning, maar daar wordt ik alleen maar heel blij van. In deze donkere dagen in November merk ik dat ik af en toe toch wel stiekem wat heimwee hebt, maar met deze heerlijke activiteiten in het vooruitzicht en genoeg Zweedse Fika komt het helemaal goed!

Hej då!






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 7354

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: