Eerste maand in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Eerste maand in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Eerste maand in Zweden

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

14 September 2014 | Zweden, Linköping

Ik zit alweer een maand in Zweden! De tijd vliegt voorbij zeg, het voelt nog als de dag van gisteren dat ik hier aankwam. Ik heb voor jullie even wat highlights op een rijtje gezet (die ik nog niet in de andere verslagen heb genoemd)

München Hoben
Dit werd gepromoot als HET oktoberfest in Linköping (in augustus). Uiteraard kwamen daar grote pullen bier bij kijken. Mijn pull van de intro in Enschede valt in het niets bij de 1 liter pull die ik nu heb gescoord. Het scheelde dat we maar 1 keer even in de rij hoefde te staan om vervolgens wel even vooruit te kunnen met een liter bier. En stiekem trainden we ook een beetje onze spierballen. Het bier was uiteindelijk het enige wat het een oktoberfest maakte. In een tent was er een vreemde soort volksmuziek en in een andere tent dance/party muziek. Nog steeds een prima feest, maar vooral de grote hoeveelheid aanwezige Duitsers waren erg teleurgesteld.

International Buffet
Je toegangskaartje voor dit evenement was een gerecht uit je eigen land. Er waren veel mensen op af gekomen daardoor stond de hele tafel vol met heerlijke gerechten. Er stonden bordjes bij met de landen, waardoor je makkelijk kon zien waar het vandaan kwam. Wij hadden met z'n 4e pannenkoeken gemaakt, wat nog redelijk origineel was aangezien de rest van het Nederlandse stukje vol stond met 2 appeltaarten en appelflappen. Die avond hebben we enorm veel gegeten omdat alles zo lekker was en ik graag alles wilde proberen, mjam!

ISA Amazing race
Afgelopen weekend heb ik samen met Marit en Katja meegedaan aan de amazing race. Op vrijdag kregen we om 17:00 de eerste clues via de mail gestuurd. Dit waren raadsels en opdrachten die we moesten oplossen door naar de juiste plek te gaan en daar een foto te maken als bewijs. Deze plekken lagen allemaal in Östergotland (de provincie), dus allemaal goed te bereiken met de bus en trein. Zaterdagochtend kregen we nog meer clues en we hadden tot zondag 12:00 de tijd om ze allemaal te doen en in een mail op te sturen. Het team dat als eerste alle opdrachten had uitgevoerd had gewonnen. Wij hebben helaas niet gewonnen, maar het was wel erg gezellig en een leuke manier om de omgeving hier te ontdekken. Ook weten we nu precies hoe het hier zit met de bussen en de treinen.

ESN Welcome dinner
Een typisch zweedse 'sittning'. Deze diners zijn hier vrij vaak, we hebben ook al regelmatig studenten in gala-outfit voorbij zien komen op de campus. Aangezien wij als exchange studenten niet onze mooiste galajurk en hoge hakken hebben meegenomen, was gewoon een nette outfit voldoende. Ze hadden de tafels zo ingedeeld dat alle nationaliteiten verspreid zaten, dit was weer een mooie manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Het bijzondere aan een sittning is het zingen van liedjes. Iedereen had een boekje naast zijn bord liggen met een stuk of 12 liedjes. Elk diner heeft een thema en vandaag was dat: 'things I expect during my time in Sweden'. Als je je idee wil delen, trommel je eerst heel hard op de tafel (samen met iedereen die ook aan de tafel zit) en roept dat vervolgens iets met betrekking op het thema (''spotting a moose'') gevolgd op het nummer van het lied dat je wil zingen. Vervolgens zongen we met de hele zaal dit nummer. De nummers waren bekende nummers maar dan andere hilarische teksten. In het begin erg lachen, maar na een tijdje vond ik het wel genoeg. Anderen waren het hier niet mee eens, want elke keer begon er wel weer een tafel te trommelen. Uiteindelijk een erg gezellige avond gehad en heerlijk om chique te dineren na een hoop budgetmaaltijden.

Volgend weekend ga ik naar Helsinki en daar heb ik echt super veel zin in! We vertrekken vrijdag met de boot naar Helsinki, komen daar zaterdagochtend aan en gaan vervolgens die avond weer met de boot richting Stockholm. Dan zijn we zondag in Stockholm en gaan we vanuit daar weer terug naar Linköping. Ben erg benieuwd!

Volgende keer meer, dan kan ik jullie ook wat meer over de Zweedse taal vertellen. Ik ben namelijk deze week begonnen met mijn Zweedse taalcursus!

Ha det bra!

• 15 September 2014 - 08:36

Vicky:

Wat leuk om te lezen dat het studeren goed bevalt :P.
    Geniet van je tijd daar en natuurlijk van alle leuke dingen en we gaan snel weer skypen :)
    Liefs Vicky