De eerste week, het eerste college - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu De eerste week, het eerste college - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

De eerste week, het eerste college

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

20 Augustus 2014 | Zweden, Linköping

Gister heb ik mijn eerste college gehad, van het vak: Distributed and Situated Cognition. Ten eerste moest ik het goede lokaal vinden, er stond A32 op het rooster dus dat zal wel in het A-gebouw zijn. Eenmaal binnen stond ik voor een raadsel, geen plattegrond, geen duidelijke borden, gelukkig kon een Zweedse student mij zo de weg wijzen. Toen ik in het lokaal was kwam ik er al snel achter dat iedereen om mij heen zweeds was en elkaar al goed kende. Naast mij kwam een duits meisje zitten en besefte wij dat wij de enige internationale studenten zijn in deze les. Eerst vond ik dat wel jammer, maar later besefte ik dat dit juist een goede manier is om Zweedse studenten te leren kennen en meer te weten te komen over de Zweedse manier van studeren en lesgeven. We besloten dan ook om niet samen in een groepje te gaan, maar ons op een algemene lijst te zetten zodat de docent ons in een groepje zou plaatsen en we dus bij Zweedse studenten in de groep zouden komen. Volgende week zijn de groepjes bekend, ben benieuwd..

Verder hebben we al een leuke club mensen om de avonden mee te vullen. Zaterdagavond zijn we naar de pub in Ryd geweest, het lijkt heel erg op de Vestingbar in Enschede. Vooral veel zweden, maar wij internationale studenten hadden elkaar al gauw gevonden. Heel gezellig en we hebben ontdekt dat de Zweden erg goed kunnen feesten.
Zondag was Kees jarig en hebben we zijn verjaardag gevierd met taart en spelletjes.Ook gister hebben we met z'n alle wat gedronken en pizza's gegeten. Ik vind het erg leuk om mensen van andere landen te ontmoeten en verhalen over elkaars landen en elkaar gewoonten uit te wisselen. Je kan erg veel leren van elkaar.

Zondag ben ik ook naar mijn vaste kamer vertrokken. De eerste 4 nachtjes heb ik bij Tineke geslapen (studeert ook in Enschede), dat was echt super fijn en zij heeft me al veel kunnen uitleggen over de praktische zaken die ik nog moest regelen.
Ik deel deze kamer met een meisje uit India, die vertrok zondag en is morgen weer terug. Ik heb er nu dus eerst even lekker zelf aan kunnen wennen en dan ga ik morgen ervaren hoe het is om de kamer samen met haar te delen.

Ook heb ik nog een tour gevolgd door Old Linköping. Dat is een klein openluchtmuseum hier waar de huisjes en een school van vroeger hebben nagebouwd (zie foto's).

Ik heb me nog geen moment verveeld en kijk nu al uit naar alle leuke dingen die nog gaan komen!

Tot snel

  • 21 Augustus 2014 - 16:12

    Anna:

    Samen een kamer delen, spannend! Hoop dat het klikt ;) En dapper hoor, dat je nog een internationale student in je klas hebt en dan toch in een ander groepje wil. Ik wens je vast een fijn eerste weekend in Zweden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 7351

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: