De eerste paar dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

16 Augustus 2014 | Zweden, Linköping

Eventjes een kleine update van de eerste dagen:

Donderdag 14 Augustus:
Vandaag was een dag om even wat praktische zaken te regelen. We hebben een zweedse simkaart gekregen in ons welkomstpakket, maar daar moest ik natuurlijk nog wel even beltegoed voor kopen. Daar heb ik gelijk een buskaartjes gekocht. Ze werken hier ook met een soort ov-chipkaart alleen de prijs hangt af van je leeftijd. Eerst moet je een knopje indrukken (in mijn geval dat ik onder de 26 jaar ben) en dan houd je je kaart ervoor er worden er 15 kronen van de kaart afgeschreven. Het maakt niet uit waar je eruit stapt het is altijd hetzelfde bedrag (dan kan je ook niet vergeten om uit te checken ;))
Verder heb ik die dag een tweedehands fiets gekocht bij een fietsenzaak, want een fiets is toch wel erg handig hier. Ook heb ik op de universiteit mijn studentenkaart laten maken, zodat ik me nu echt een student van Linköping University voel.

Vrijdag 15 Augustus:
De introductiemiddag van de universiteit. Hier kregen we wat algemene informatie over de universiteit en hoe je je precies moet aanmelden voor de vakken. Redelijk saai, naar wel erg belangrijke informatie natuurlijk. Daarna was er een welkomsfair waar organisaties zoals ESN (erasmus student network), verzekeringsbedrijven, sportfacilitaties zich presenteerde met kraampjes waar je langs kon lopen. Hier kon je antwoorden krijgen op al je vragen rondom gezondheidszorg, de bibliotheek, verzekeringen enz. Erg nuttig. Na de welkomsfair kregen we nog een presentatie van ESN. Zij organiseren niet alleen feesten voor de Erasmusstudenten, maar ook tripjes zoals elandensafari's, een trip naar de fjorden en naar Lapland om het noorderlicht te zien, super vet! Dat maakt het voor mij makkelijk om wat meer van het land te zien en ik ga zeker mee met al die leuke tripjes.
's avonds ben ik wezen eten bij 2 Nederlandse meisjes en uiteindelijk zat de hele woonkamer vol internationale studenten (Nederland, Frankrijk, Griekenland, Turkije, Mexico, Brazilië) erg gezellig en interessant.

Vandaag was er een tour georganiseerd door de kathedraal van Linköping, met aansluitend een soort scaventure hunt. Hierbij werden we in groepen verdeeld en moesten we de antwoorden zoeken op de vragen door deze te vinden op verschillende plekken in de stad. Hierbij leerde je dus de stad een beetje kennen en kwam je weer met nieuwe mensen in contact. In heb veel mensen ontmoet die bestuurs- of bedrijfsvakken gaan doen, nog niemand die dezelfde vakken gaat doen als ik. Na al dat lopen hadden we wel een lekker kopje koffie verdient in een heel gezellig koffietentje middenin Linköping.

Wat me tot nu toe is opgevallen hier:

- Alles is duur! Dat wist ik natuurlijk al van te voren, maar als je een paar boodschapjes doet en je beseft dat het 12 euro is is het toch even slikken. De supermarkt is duur, maar wel heel erg groot dus ik kan gewoon mijn bekende gerechtjes maken.
- Het weer is ontzettend onvoorspelbaar. Ik liep naar de universiteit toe in de stralende zon, waardoor het hartstikke warm was. Vervolgens had ik mijn pasje en liep ik naar buiten en stond ik in de regen. De hele dag door is het regen-zon-regen-zon
-Elke student kan een overall kopen tijdens de introductie. De kleur hangt af van je studierichting (voor internationale studenten is het gewoon standaard blauw). Vervolgens komt er een activiteit waarbij je overall ontzettend smerig wordt, als een soort inwijding. Daarna krijg je bij elk feest waar je aanwezig bent een soort patch die je erop kan naaien. Een leuke herinnering aan alle feesten waar je naartoe bent geweest. En je kan dan natuurlijk goed zien we er een party-animal is en wie niet ;)
-Er zijn zogenaamde partyplanners die de hele dag rondmarcheren. Ze hebben allemaal dezelfde outfit aan met pilotenbril en marcheren met een pokerfeest in een rijtje over de campus en zelf in Ryd. Niemand weet echt wat het nut hiervan is het enige wat we weten is dat het een traditie is. Misschien komen we er later nog achter.

Dinsdag heb ik mijn eerste college, ben erg benieuwd! Dan zal ik weer een nieuw stukje typen

Hej då!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 7356

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: