Basketballen in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Basketballen in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Basketballen in Zweden

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

05 September 2014 | Zweden, Linköping

Ik kan natuurlijk niet een half jaar zonder de mooie sport basketbal. Als ik terugkom in januari ga ik weer competitie spelen bij Arriba dus ik moet nog wel een beetje in vorm blijven. Het was dus tijd om op zoek te gaan naar basketbalmogelijkheden in Zweden.

Ten eerste heb ik mij aangemeld bij Campushallen. Dit is een groot sportcentrum op de campus. Zij bieden verschillende soorten kaarten aan: Fitness, balsporten, groepstrainingen en gecombineerde kaarten. De prijzen zijn vrij hoog dus ik besloot om de balsportkaart te kopen. Hiermee kan ik basketballen, maar ook volleyballen en tafeltennissen (en meer). Het zijn trainingsuren waar je je voor op moet geven online, dus als de les vol zit zit hij vol. Er is een beginnersuur en een uur voor meer ervaren spelers. Aangezien ik al ongeveer 9 jaar ervaring heb was ik optimistisch en besloot ik gelijk met de ervaren groep mee te doen. Dit pakte toch iets anders uit dan ik had verwacht, ik was kapot! Er was plek voor 12 personen en het hele uur hebben we vol partijtje gespeeld. De andere waren erg goed en mijn conditie werkte ook niet echt meer mee na een heerlijke vakantie. Het was gemixt en met jongens ligt het tempo altijd een stuk hoger dan bij de dames. Maargoed, het was maar een uurtje en het is wel een erg goede training.
De week daarop deed ik mee met een beginnerstraining. Dit was niet echt beginners want iedereen had wel basketbalervaring. Nu waren we met ongeveer 20 man en konden we op 2 velden partijtje spelen. Hier was de intensiviteit wat lager en speelde je elke keer tegen 5 andere spelers. De 2 dames die er waren vertelde me dat zij in een damesteam spelen in Linköping en dat ik ook een keer mee mag doen met hun training.

Dat heb ik gisteravond gedaan. Het waren erg veel dames (16!), dat was ik niet meer gewend, maar dat is ideaal voor een training. Ze zijn een nieuw team dus kenden elkaar nog niet allemaal heel goed en zijn nog aan het begin van het seizoen. We zijn tijdens de training dan ook vooral bezig geweest met het oefenen van 2 verschillende aanvallen. Ik leerde ze allebei tegelijk en het was erg moeilijk te onthouden en ze niet door elkaar te halen. Het is een fanatiek team en iedereen geeft 100% tijdens de training, dus dat maakte het een leuke en leerzame training. Het enige nadeel was dat alles werd verteld in het Zweeds. De trainer zei in het begin dat hij af en toe Zweeds af en toe Engels zou doen. Uiteindelijk was alles Zweeds en vertelde hij (of een speelster) even kort tegen mij wat er was gezegd. Ook onderling praatte de meiden Zweeds, dus ik kon er vaak niks van maken. Gelukkig waren een paar meiden erg behulpzaam en met het kijken naar anderen kom je tijdens het sporten ook al heel ver. Toch vond ik het wel een beetje tegenvallen dat er niet meer in het Engels werd gepraat. Als er bij Arriba (mijn eigen club) iemand meedoet die het Nederlands niet begrijpt, dan is gelijk de hele training in het Engels. Hierdoor kreeg ik alle tips niet mee en stond ik er aan het einde maar een beetje onbenullig bij. Aan het eind van de training bespreken ze namelijk wat er goed is gegaan tijdens de training en wordt er aan een aantal speelsters gevraagd wat ze goed vonden gaan bij zichzelf. Dit vind ik een goede methode, maar ja ik heb dus geen idee wat er allemaal is verteld.
Na de training trok iedereen joggingbroek en trui aan en ging naar huis, gezellig! Niet naar de kleedkamer? niet douchen? Ik ben zo gewend om met het hele team naar de kleedkamer te gaan, te douchen en eventueel nog wat te drinken na de training. Hier is dat blijkbaar niet zo normaal en is het gewoon alleen trainen.

Helaas wordt het allemaal een dure grap als ik bij dit damesteam ga meedoen. Zij trainen 3 keer in de week en dat is toch echt te veel. Ik ben hier om te studeren en het land te ontdekken en het is dan zonde om leuke activiteiten te missen door de trainingen. Toch jammer, want het is een erg leuk niveau om mee te doen en het is een leuke club.

Ik hou het gewoon bij een vol uur partijtje spelen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 7334

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: