Lapland! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Lapland! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Lapland!

Blijf op de hoogte en volg Moniek

10 December 2014 | Zweden, Linköping

Eindelijk was het zover, de trip naar Lapland! Hier keek ik al naar uit vanaf het begin van het semester. Met een stuk of 50 studenten begonnen we vorige week woensdag aan onze 20 uur durende busrit naar Lapland. Dit was even doorbijten, met name het slapen in de bus, maar met wat films en gezellige mensen ging de tijd best snel. We kwamen vroeg in de ochtend aan en er stond al gelijk veel op de planning die dag:

*dag 1
we begonnen met een uitgebreid ontbijt in het hostel, beetje krap met zoveel mensen, maar het ontbijt was heerlijk. Vervolgens werd de groep in tweeën gesplitst en zat ik in de groep die eerst een rondleiding kreeg door het mooie stadje genaamd Kiruna. Tijdens deze tocht kleurde de lucht mooi oranje en roze aangezien de zon net omhoog kwam (10 uur). Daarna was het tijd voor de hondenslee en sneeuwscooter! Dit was echt geweldig, we begonnen eerst met z'n 4e op de hondenslee. We werden getrokken door 12 honden door een prachtig sneeuwlandschap en we zaten lekker dicht tegen elkaar dus koud kregen we het niet. Na een klein uurtje stopte we bij een tentje voor wat koffie en thee om vervolgens op de sneeuwscooters te springen. Wat een gaaf ding is dat, keihard over de sneeuw rijden. Toen we op de sneeuwscooters vertrokken was het inmiddels al donker (3 uur) maar dat maakte het extra spannend. Na de tocht was het eten koken en met de hele groep nog gezellig wat drinken in het stadje.

*dag 2
Vandaag reden we naar het ijshotel in Jukkasjärvi, vlakbij Kiruna. 17 december gaat het ijshotel pas open dus toen wij er waren was het hotel helaas nog onder constructie. Ondanks dat kregen we toch een hele interessante rondleiding door de opslag- en bouwplaats en konden we de hal bij binnenkomst bewonderen, erg indrukwekkend. De volgende stop was bij de sami-familie. Allereerst mocht ik proberen de rendieren te voeren, wat best lastig was aangezien we erg schuw waren. Daarna zaten we in een knus houten huisje in een cirkel rond het kampvuur op rendiervachten te luisteren naar de verhalen van de sami-man. Na deze bijzondere verhalen stapte we weer in de bus op weg naar Abisko waar onze volgende slaapplek zou zijn. Abisko is het meest noordelijke stadje in Zweden en erg klein, dus tijdens de stop bij een supermarkt moesten we alvast genoeg eten inslaan voor 2 dagen. 'S avonds liepen we naar een tipi om met z'n alle te barbecueën en marshmallows te eten bij het kampvuur :)

*dag 3
De grens over! Het was tijd om het plaatje Narvik in Noorwegen te bezoeken. Tijdens de tocht ernaartoe stopte we een aantal keren om van het mooie uitzicht te genieten. Helaas zat het weer niet erg mee en konden we door de mist niet zo ver kijken. Toch werd wel duidelijk dat de bergen in Noorwegen en stukje groter en hoger zijn dan in Zweden! Eenmaal in Narvik hadden we 2,5 uur de tijd, maar bleek de grootste attractie, het oorlogsmuseum, gesloten te zijn, wat nu? Even shoppen in het winkelcentrum en vervolgens naar de haven gelopen met een erg mooi uitzicht. Buiten dit was er niet heel veel te beleven in Narvik. Om 2 uur, toen we teruggingen, werd het al donker, dus we hebben helaas niet meer veel kunnen zien op de terugweg. Eenmaal weer in het Hostel snel spullen gepakt en op naar de sauna! Je krijgt het natuurlijk al snel heel warm in de sauna, dus wat doe je dan in Zweden om af te koelen? Juist, het meer inspringen en door de sneeuw rollen! In het begin dacht ik, oh dit valt nog best wel mee, maar toen we eenmaal bij het water aankwamen voelde ik mijn voeten al niet meer door het lopen door de sneeuw. Snel terug rennen en weer opwarmen in de sauna :) Na de sauna even wat gegeten en toen kwam er iemand de keuken inrennen: ''you can see the northen lights!!!'' Wij snel naar buiten rennen en ja hoor een enorme groene streep/veeg in de lucht die langzaam bewoog en steeds feller werd. Het was geweldig om te zien hoe de vormen steeds veranderde en steeds terugkwamen.

*dag 4
Helaas alweer de laatste dag, om half 3 vertrok de bus weer richting Linköping. Aangezien we nog niet heel veel van de omgeving in Abisko hadden gezien, besloten ik Marit en Kees om lekker even rond te lopen. We liepen naar het meer (ja die waar we zijn ingesprongen) waar we hebben genoten van het mooie uitzicht. De tijd ging snel en voor dat je het wist zaten we alweer in de bus terug. 's avonds stopte we nog even bij de artic circle (poolcirkel) en hebben we elandenvlees gegeten in een restaurant. De terugweg ging vlotjes en maandagochtend waren we weer in Linköping om het studieleven weer op te pakken.

Ik heb ontzettend genoten van de trip en weer veel nieuwe dingen gedaan en nieuwe plekken gezien. Nu is het even 2 weken diehard studeren en dan vlieg ik terug naar Nederland om kerst en oud- en nieuw te vieren met mijn familie en vrienden :)

Hej då!