Het studeren - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Het studeren - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Het studeren

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

24 Oktober 2014 | Zweden, Linköping

Na al mijn verslagen over activiteiten en tripjes zal ik nu eindelijk eens wat vertellen over de vakken die ik hier volg. Ik studeer hier inmiddels al iets meer dan twee maanden dus ik kan er nu een stuk meer over vertellen. De vakken die ik volg lopen allemaal een beetje door elkaar, maar deze week heb ik alweer 2 vakken afgesloten :)

*Cognitive Neuroscience
Dit vak ging kortgezegd over het studeren van de werking van het brein. In Enschede had ik een vak ''Bio-neuropsychologie'' dus de basiskennis had ik nog een beetje. Toch was het een erg pittig vak om te volgen. Ze gingen erg diep op de stof in en alles was natuurlijk in het Engels. Afgelopen donderdag had ik het tentamen, dit bestond uit 5 vragen. Per vraag moesten we een antwoord geven dat minimaal 75% van het A4-tje was. In Enschede had ik ook Engelse boeken, dus het lezen was ik al gewend. Nu moest ik echter antwoord geven in het Engels op vragen die in het Nederlands al heel moeilijk zijn. Uiteindelijk ging het beter dan verwacht en heb ik er nog aardig wat van weten te maken.

*Children and Families in a World of Education
Dit is het tweede vak dat ik nu heb afgesloten. Dit vak had niet heel veel met psychologie te maken, maar het leek me erg interessant. Het duurde maar een maand in totaal en we colleges werden gegeven in Norrköping. Dit is een stad hier vlakbij, 40 minuutjes met de (gratis) campusbus. Het vak valt onder ''educational science' dus alle andere studenten in de klas deden een lerarenopleiding. We hadden een aantal colleges en aan het eind moesten we een paper inleveren. We moesten Zweden vergelijken met je eigen land op een gebied wat je zelf mocht kiezen, zolang het maar binnen de doelen van het vak viel. Ik heb mijn paper geschreven over het betrekken van ouders in het onderwijs en dan met name over het betrekken van immigrante ouders. In de laatste les moesten we een paper van iemand anders lezen en bespreken wat je ervan vond. Hoewel ik zelf dus geen ervaring heb in lesgeven, was het toch interessant om erover na te denken en te zien hoe heet Zweedse schoolsysteem in elkaar zit. We hebben zelfs een Zweedse school bezocht om een goede indruk te krijgen van Zweedse scholen.

*Distributed and Situated Cognition
Dit is wel weer een psychologievak en het duurt de gehele periode (dus t/m januari). Het gaat over verschillende opvattingen en verschillende vormen van cognitie. Interessant, maar erg vaag in het begin. Voor dit vak kregen we een take-home-exam. Dit is erg gebruikelijk hier op de universiteit. We kregen 7 vragen en hadden een week de tijd om deze te beantwoorden en in te leveren. Makkelijk zou je denken! Echter, we moesten antwoorden met een hele pagina en de vragen waren erg ingewikkeld. Het koste veel tijd om alles weer terug te vinden in de artikelen en ze hadden het natuurlijk zo opgebouwd dat alle artikelen wel moest lezen om de vragen te beantwoorden (stuk of 11 artikelen). Het koste veel tijd om ze te beantwoorden, maar ik vond het wel een fijne manier om de stof te leren. Je moest namelijk veel theorieën met elkaar koppelen en erg zelf eens goed over nadenken. Hierdoor ga je het echt begrijpen en ben je niet gewoon dingen uit je hoofd aan het leren voor een tentamen. Verder hebben we voor dit vak nog een groepsopdracht en een schrijfopdracht, dus ik ben er nog even niet vanaf.

*Interaction Analysis
Dit vak start volgende week, maar we hebben afgelopen week al een korte introductie gehad. We moeten een video-opname maken van een interactie tussen mensen dat zich natuurlijk voordoet. Dit kan zijn: mensen die samen een spel doen, die samen aan het koken zijn enz. Vervolgens leren we aan de hand van colleges hoe we deze data kunnen analyseren en gebruiken om meer te weten te komen over menselijk gedrag. De docent was ontzetten enthousiast en we zijn maar met 9 studenten in totaal. Dit komt omdat het een derdejaarsvak is en ze in het derde jaar keuzes kunnen maken tussen verschillende vakken. Dus volgens mij wordt dit een erg leuk vak!

*Ethics and Migration
Dit vak begint pas in december en duurt ook maar een maand. Volgens mij moeten we voor dat vak ook een eindverslag maken, maar daar kan ik nu dus nog weinig over vertellen.

Cognitive Science is maar een kleine studie, in het eerste jaar zijn er ongeveer 50 studenten. Dit is even anders dan psychologie in Enschede, waar we met 300 studenten beginnen. Hier kennen alle studenten elkaar en dat geeft een goede sfeer en het is allemaal net iets kleinschaliger. Het contact met de docent is heel gemakkelijk aangezien we met een kleine groep zijn en de docent al snel weet wie je bent. Het contact met mijn medestudenten is echter was lastiger. Ze zijn erg behulpzaam als je ze iets vraagt en praten in perfect Engels terug. Ze komen echter niet naar mij toe om mij iets te vragen, ze tonen weinig interesse. Hoewel dit wel anders was bij het nieuwe (derdejaars)vak, daar vonden ze het wel interessant om iets meer over mij te weten te komen. En ik volg de vakken samen met Hannah (een Duits meisje), dus ik ben niet de enige internationale student en ik kan het goed met haar vinden.
Het vak in Norrköping volgde we met alleen maar internationale studenten dus dat was wel een leuke afwisseling. Tevens kreeg ik een iets beter beeld van de campus daar, wat zelfs een mooiere campus is dan die in Linköping.

Ik volg natuurlijk ook nog de Zweedse taalcursus, maar die telt niet mee voor mijn bachelor, dat is gewoon voor de fun. Daar zal ik in december wat meer over vertellen wanneer ik vloeiend Zweeds spreek haha!

Nu heb ik eindelijk weer even een beetje een rustige periode, geen leerwerk meer, geen papers. Dit weekend ga ik dus lekker ontspannen, ik heb een verjaardagsfeestje vanavond en zaterdagavond is er een groot internationaal feest in de stad. Dinsdag zie ik Mike eindelijk weer na 2 maanden, dan komt hij me hier opzoeken in Linköping :) Can't wait!

hej då!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 7342

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: