Integreren in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu Integreren in Zweden - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Moniek Scholten - WaarBenJij.nu

Integreren in Zweden

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

26 Augustus 2014 | Zweden, Linköping

Ik heb de afgelopen dagen alweer veel geleerd over Zweden en dat wil ik natuurlijk graag met jullie delen :)

Ten eerste het Zweedse eten:
Qua eten wil ik altijd graag typische gerechten eten uit het land waar ik ben. De kaneelbollen en Zweedse gehaktballetjes liggen erg voor de hand en die heb ik dan natuurlijk ook snel uitgeprobeerd. ERG lekker! De kaneelbollen liggen hier heerlijk vers in de supermarkt en zijn erg aan te raden. De ISA (international student association) organiseerde een activiteit waarbij we Zweedse delicatesse konden proberen, ik was erg benieuwd. De bekendste delicatesse is ''surströming'', hierbij stoppen ze haring in een blik en maken dat blik vervolgens 3 maanden later pas open (ja, rotte vis dus). We kregen al de waarschuwing dat het niet zo smakelijk zou gaan ruiken en toen het blik werd opengemaakt zag ik steeds meer walgende gezichtsuitdrukkingen. Toen de geur mijn neus had bereikt begreep ik het, die rotte vis lucht was echt niet te harden! Toch hield het me niet tegen om een stukje te proberen en bereidde ik me voor. Het was enorm zout en een erg sterke smaak, maar het was lang niet zo erg als het rook. Wat ik verder heb geproefd hier:

*Knäckebröd met kaviaar
*Knäckebröd met haring en een soort mosterdsaus
*Polkagris (Zweedse snoepjes)
*pepparkakor (gingerbreadcookies)
*Nyponsoppa (soort sap van een rozenplant)
* Zweedse chocola (valt zeker niet tegen hier ;)

Zweedse Natuur:
Zondag zijn we naar het Göta kanal gefietst. Daar waren sluizen en liep het kanaal uiteindelijk uit in een groot meer. We hadden het weer een keer mee, want de hele middag scheen de zon. We konden dus heerlijk aan het water zitten in het zonnetje om te genieten van de mooie Zweedse natuur. Rond de campus en rond de stad zijn veel bossen, dus het is een mooie afwisseling van stad en natuur en je kunt heerlijk wandelen of hardlopen door de bossen.

Rijen voor de ticketverkoop:
Het schijnt hier heel normaal te zijn om lang in de rij te staan om tickets te kopen voor een feest of activiteit. Woensdag was de kaartverkoop voor München Hoben (een heel groot feest op de campus in oktoberfest-style) en stond er een mega lange rij. Ik heb in totaal 2 uur in de rij gestaan en toen ik bijna aan de beurt was waren de kaartjes op! Had ik daar al die tijd voor niets gestaan. Gelukkig heb ik via via nog een kaartje weten te bemachtigen. Zweedse studenten vertelde vervolgens dat je voor de grote feesten hier wel eens 10 tot 12 uur in de rij kan staan! Dan mag je niet slapen en zit iedereen daar met zijn huiswerk en zelfmeegenomen eten en drinken. Misschien ga ik dat nog ervaren en als je met vrienden bent zal het ook wel leuk zijn, maar het is wel echt erg lang en niet echt mijn ding.

Morgen is het grote München Hoben feest en vrijdag kunnen we de studentenoveralls kopen om de herinneringen op vast te naaien. Deze week heb ik al meer colleges, bijna elke dag 1 (dus nog niet mega veel), maar ik heb gelukkig ook nog tijd zat voor leuke activiteiten.

hej då

  • 27 Augustus 2014 - 16:56

    Janneke Scholten:

    Ah held, surströming heb het niet durven eten toen ik in Zweden was! Omgeving klinkt goed en hopelijk is het feest vanavond eet groot succes!

    Dikke kus en knuffel

    Har det bra!

  • 31 Augustus 2014 - 23:40

    Anna:

    En smaken de gehaktballetjes daar nou nog lekkerder dan bij de IKEA in Nederland? :P Die kaneelbroodjes klinken erg lekker ^^ Die rotte vis dan weer totaal niet.. mijn god.. Dapper dat je het alsnog geproefd hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 7344

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Studeren in Linköping

Landen bezocht: